DOLAR 34,7671 0.08%
EURO 36,6754 0.32%
ALTIN 2.959,930,04
BITCOIN 34205502.76097%
İstanbul
11°

PARÇALI BULUTLU

06:35

SABAHA KALAN SÜRE

Prof. Dr. Köse, “Otizm, her 36 çocuktan birinde görülüyor”

Prof. Dr. Köse, “Otizm, her 36 çocuktan birinde görülüyor”

ABONE OL
Nisan 2, 2024 13:03
Prof. Dr. Köse, “Otizm, her 36 çocuktan birinde görülüyor”
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Dünya Otizm Farkındalık Günü, insanların otizm konusunda şuur kazanması sağlayan özel günler ortasında yer alıyor.

Otizmli bireylerin, günlük yaşantılarının kolaylaştırılması ve toplumsal hayatta daha faal bir role sahip olmaları için Ege Üniversitesi Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi bu alanda kıymetli çalışmalar yürütüyor. Ege Üniversitesi Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkez Müdürü Doç. Dr. Nilay Kayhan ve Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Dahili Tıp Bilimleri Kısmı Çocuk ve Ergen Ruh Sıhhati ve Hastalıkları Anabilim Kolu Öğretim Üyesi ve Ege Üniversitesi Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Yönetim Kurulu Üyesi Prof. Dr. Sezen Köse “Dünya Otizm Farkındalık Günü” ile ilgili bilgiler verdi.

Otizmin tarifiyle alakalı bilgi veren Prof. Dr. Sezen Köse ‘Otizm, nöro gelişimsel aksaklıklardan, farklılıklardan kaynaklı; toplumsal etkileşim ve irtibat zorlukları, davranışsal farklılıklar, takıntılı ilgi alanları ve duyusal hassasiyetlerdir” dedi. Çocukluk periyodunda erken teşhisin ehemmiyetini vurgulayan Prof. Dr. Köse “Otizm belirtileri; yaş ve zihinsel kapasiteye nazaran değişiklik gösterir. Bu belirtilerden birinci fark edilenler göz temasındaki ve ismine seslenince cevap vermedeki yetersizliklerdir. Tekrar ortak dikkat eksikliği, işaret etmeme, sevinçlerini ve ilgilerini paylaşmadaki yetersizlikler de erken periyotta kendini göstermektedir. Birebir vakitte toplumsal etkileşim ve karşılıklı bağlantının eksikliği, dil-konuşma hünerlerinde yetersizlik, gecikme ve farklılıklar, uyku meseleleri, beslenme zahmetleri, yeniliklere açık olmama, değişimlere ahenk sağlama zahmetleri, yaşıtları ile irtibat kuramama, yaşına uygun olmayan seviyede ağır, kısıtlı ve takıntılı ilgi alanları öbür belirtiler ortasında gösterilebilir. Otizmli olguların yüzde 35-40 kadarında zihinsel yetersizlik bulunurken yaklaşık yüzde 60 olgunun zihinsel seviyesi olağan hudutlardadır. Yani sanılanın tersine otistik her bireyde zihinsel yetersizlik yoktur. Bilhassa çocukluk periyodunda bu belirtilerin fark edilmesi ve çocuğun erkenden özel eğitime yönlendirilmesi gerekir. Bu noktada en kıymetli nokta otizm kuşkusu duyulduğu an çocuk ve ergen psikiyatristi tarafından muayene edilip değerlendirilmesidir. Bilhassa literatürde yapılan çalışmalar gösteriyor ki annelerin çocuklarında bir farklılık olduğu tarafındaki sezgileri çoğunlukla haklı çıkmakta. Bu nedenle çocuğunun ruhsal ve toplumsal gelişimsel süreci ile ilgili telaşı olan her annenin sesine kulak vermek ve detaylı değerlendirmeler yapmak çok önemli” dedi.

Ege Üniversitesi otizmli bireylerin yanında oluyor

Otizm farkındalığının ehemmiyetine dikkat çeken Prof. Dr. Köse, “Otizm belirtileri vakit içerisinde farklı hallerde kendini gösterebilir. Toplumsal etkileşimde zorlanan otistik bireyler bilhassa oyun ve okul çağında akran zorbalığına maruz kalıyor. Kimi otizmli bireyler birden fazla vakit akademik muvaffakiyet elde etmiş de olsalar, toplumsal hayat ve istihdam elde etme konusunda zorluklar yaşamaktadırlar. Bu nedenlerle otizm farkındalığının çok küçük yaşlarda toplumca benimsenmesi otistik bireylerin ve ailelerinin en büyük destekçisi olacaktır. Yapılan son çalışmalara nazaran otizmin her otuz altı çocuktan birinde görüldüğü, yani her ilkokul sınıfında bir otistik çocuk olabileceğini söyleyebiliriz. Bilhassa Ege Üniversitesi Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde özel eğitime gereksinimi olan, konuşma zorlukları çeken, üstün yetenekli öğrencilere alanında uzmanlaşmış öğretmenlerle hem otistik bireylere hem de ailelerine uygun bir ortam sağlama hedefiyle çalışmalarımızı sürdürüyoruz” dedi

“Erken teşhis sonrası bütüncül bir bakış açısı uygulanmalı”

Ege Üniversitesi Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkez Müdürü Doç. Dr. Nilay Kayhan ise, “Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan çocukların erken devirden itibaren eğitimlerine yönelik sistematik, destekleyici ve kapsayıcı öğrenme ortamlarının oluşturulması temeldir. Bu süreçte farklı disiplinlerden uzmanların aile ve çocuğa yönelik koordineli bir biçimde planlama yapmaları; ayrıyeten izleme çalışmalarına yer vermeleri, hizmetlerin sürdürülebilir olması gerekmektedir. Bütüncül biçimde eğitim, sıhhat, toplumsal hizmetlerin erişilebilir olması; ailelere yönelik iştirakçi planlamalara yer verilmesi gerekmektedir. Bir başka değerli faktör erken çocukluk süreci dahil eğitim ortamlarında bireyi temel alan planlamaların nitelik göstergeleridir. Bu nedenle kozmik dizayna dayalı uygulamalar ile öğretimsel uyarlamalar öne çıkmaktadır. Kapsayıcı yaklaşımların muvaffakiyete ulaşmasında ise en kıymetli faktör, uygulamalarda tesirli müdahalelere, delile dayalı uygulamalara yer verilerek, izleme kıymetlendirme çalışmalarının benimsenmesidir. Otizm Spektrum Bozukluğu tanısı olan çocukların erken periyot bağlantı, lisan, toplumsal maharetlerinin desteklenmesi gelişimsel bütünlük açısından değerli görülmektedir” diye konuştu.

“Hak temelli bir eğitim ideolojisi benimsenmeli”

Doç. Dr. Kayhan, “Bireylerin okul öncesi dâhil olmak üzere okul çağında eğitime tam erişimleri sağlanmalı, ferdi ve küme özel eğitim hizmetlerinden yararlanmalarına dönük düzenlemeler yapılarak, izlenmelidir. Öğretimlerinden sorumlu öğretmenlerin tesirli öğretim planlamalarına, ispata dayalı uygulamalara yer vermeleri gerekmektedir. Öğretmenlerin OSB hakkındaki bilgi, maharetleri yetkinlikleri değerli olup; bilimsel destekli ve delil temelli uygulama marifetlerinin geliştirilmesi, süreçte aile ile iş birliği sağlanması gerekmektedir. OSB olan öğrencilerin eğitiminde teşhisten müdahaleye yönelik bir perspektif çizilerek, delile dayalı uygulamalara yer verilmeli, sınıf içi ve sınıf dışı ortamlarda toplumsal yaşama tam iştirakleri desteklenmelidir. Eğitim sıhhat, toplumsal hizmet, istihdam ve toplumsal yaşama tam iştirakleri için yasal düzenlemeler, izleme kıymetlendirme bilgileri temel alınmalıdır. Sonuç olarak her çocuğun nitelikli eğitim hakkının kişisel gelişimsel farklılıklarına nazaran koordine edildiği, yasal desteklerin öncelendiği ve hak temelli bir eğitim ideolojisinin benimsendiği kapsayıcı yaklaşımlar; erken çocukluk ve okul öncesinden itibaren OSB’li çocukların en temel insan hakkıdır” dedi.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

En az 10 karakter gerekli


HIZLI YORUM YAP
300x250r
300x250r

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.